Hyvät valokuvat deittailussa: Parhaat kuvat deitti-ilmoitukseen (Kati Niemi)

Hyvä loma toiveissa? 10 vinkkiä rentouttavaan lomaan (myös kotona!)

Laita hyvä kiertoon!

Onko sinulla ihana lomamatka haaveissa ja odotukset korkealla? Tai tuskailetko, että rahat eivät riitä lomareissuun, joten loma tulee viettää kotona ja siitä tulisi tylsää? Tähän artikkeliin listasin hyvät vinkit rentouttavan lomatunnelman aikaansaamiseksi, joten lue tämä, kun sinulla on hyvä loma toiveissa ja uudet vinkit vähissä! 🙂

Entä ajatteletko, että loma on elämäsi parasta aikaa perheesi kanssa, vai ahdistutko pikemminkin jo etukäteen siitä, että kohta taas alkaa “rentouttava” loma puolison ja lasten kanssa? Lomalla sinulla voi olla aikaa pysähtyä myös niiden tuntemusten äärelle, mikä voi alitajuisesti luoda sinulle ahdistusta lähestyvää lomaa kohtaan.

Hyvä loma on palauttava ja nautinnollinen, vaikka se olisi lyhyt ja vaikka sen viettäisi kotona niiden ympärillä riehuvien lastenkin (tai sen puolison!) kanssa:

"Kronologista aikaa emme voi hallita ja vuodet vierivät huonossakin parisuhteessa aikaa tappaessa. Voimme kuitenkin muokata käsitystämme ajan riittävyydestä ja hallita sitä, mitä teemme tuolla kaikella käsillämme olevalla ajalla juuri nyt. Jos pysäyttäisi oman ajankulun hetkeksi ja järjestäisi kahdenkeskistä aikaa puolisonsa kanssa, mitä saisi huomata? Houkuttaako lemmentäyteinen illanvietto molempia ihan aidosti, vai olisikohan sittenkin turvallisempaa olla järjestämättä vaivaannuttavuudessaan hengästyttäviä hengähdyshetkiä ja olla ottamatta riskiä silmien avautumisesta lähtemällä puolison kanssa kahdenkeskiselle lomalle? Avioerohakemusryöpyt ajoittuvat nimenomaan lomakausien jälkeen elo- ja tammikuulle."

Kati Niemi: Rakkauden (r)evoluutio -kirja

“Hyvä loma”-fiilis on subjektiivinen tunne, joka syntyy, kun loma-odotuksesi täyttyvät.

Ensinnäkin:

Se, millainen on kullekin “hyvä loma”, riippuu tietysti yksilöstä. Sinä annat oman arvosanasi sille, millaiseksi koit lomasi. Aivan kuten kouluaikoina, sinä annat lomallesi hyvän tai kiitettävän arvosanan, jos vaatimuskriteerisi ovat täyttyneet.

Olennaisinta ei siis ole pelkästään se, mitä kaikkea lomasi sinulle antoi vaan myös se, mitä siltä odotit. 

Lomastressi ja kokemuksesi lomasi antoisuudesta muodostuu samoista osatekijöistä kuin muukin stressi elämässä – odotusten ja omien resurssien / realiteettien välisestä kuilusta:

  1. Työelämässä koet stressiä, jos koet taitosi tai aikasi riittämättömiksi työsi tavoitteisiin nähden.
  2. Parisuhteessa koet stressiä, jos tunnet, että puolisosi sinuun kohdistamat vaatimukset tai odotukset ovat liian suuria sinun luontaisiin ominaisuuksiisi verrattuna, tai jos itse odotat parisuhteelta ja puolisoltasi joko kohtuuttomuuksia tai ainakin enemmän kuin mitä saat. (Kaikki odotuksesi parisuhteelta eivät varmasti ole kohtuuttomia, vaan joskus kyse voi olla vaan oikeasti huonosta parisuhteesta)
  3. Tulevasta lomasta koet stressiä, jos et ehdi valmistella sitä niin kuin odotat itseltäsi (“lomalla pitää olla kaiken täydellistä!”) tai jos tunnet, että tuleva lomasikaan ei ehdi nollata sitä kaikkea, mitä sisällesi olet kumuloinut menneinä päivinä, viikkoina, kuukausina, kenties vuosina.
  4. Loman aikana koettu stressi voi kertoa siitä, että toteutat muiden ihmisten odotuksia enemmän kuin kuuntelet omia tarpeitasi ja nautit itsellesi tärkeistä asioista.

10 vinkkiä juuri sinulle itselle hyvään lomaan, ole hyvä!

"Kuka olet, kun sinun ei tarvitse olla kukaan kenellekään muulle kuin itsellesi? On vapauttavaa lähteä visiitille vaikkapa mummolaan tai minilomalle ilman puolisoaan ihan vain omana itsenään ja tunnustella hiljaisuudessa: mitä ja ketä kaipaakaan ja millä tavalla? Entä osoittaako kukaan kaipaavansa takaisin matkan aikana ja sen jälkeen? Maiseman vaihtuessa vaihtuvat ajatuksetkin ja pääkoppa saa tuulettua. Pieni paussi auttaa makustelemaan, onko parisuhde herkkua vai pakkopullaa."

Kati Niemi: Rakkauden (r)evoluutio -kirja

Jotta pääsisit nauttimaan rentouttavasta lomatunnelmasta nopeammin ilman liian suuria ja ainakaan itsesi ulkoisia odotuksia, ja voisit jälkikäteen todeta selkä suorana, että sinulla oli oikeasti hyvä loma puolison ja perheen kanssa, niin lue nämä vinkkini sekä lomastressin madaltamiseen että loman palauttavan vaikutuksen voimistamiseen!

"Kyllähän sitä pystyy useitakin vuosia kuluttamaan elämästään esimerkiksi lomamatkojen voimin, mutta jossain vaiheessa jopa ne kaukomailla kaukana itsestä vietetyt näennäisihanat hetket saattavat näyttäytyä enää vain ikävänä muistutuksena siitä, mitä oikeasti kaipaa elämäänsä koko vuoden ympäri. Luksuslomilta kaipaa kotiin vain, jos koti on todella kaipauksen arvoinen. Ennen eroa joitakuita ahdistaa olla kotona ja he odottavat lomaa kuin kuuta nousevaa, mutta eron jälkeen oma koti tuntuu äärettömän rakkaalta, maailman parhaalta paikalta. Sanonta ”luo elämä, josta et tarvitse lomaa” on hyvä ohje – ja yhtä helppoa kuin itsensä rakastaminen."

Kati Niemi: Rakkauden (r)evoluutio -kirja

Vinkki #1: Loman painoarvon muistaminen auttaa kohtuullistamaan lomalle ladattuja odotuksia.

Yksi lomaviikko siellä täällä pitkin vuotta voi palauttaa paremmin kuin yhtenäinen pitkä loma varsinkin, jos arkesi vuoden aikana ei ole kovin kuluttavaa vaan osaat rentoutua myös arjen keskellä. Älä siis ainakaan voimista stressiäsi hokemalla itsellesi “ei tämä yksi lomaviikko mihinkään riitä”, sillä moinen negatiivinen suggestio luo sinulle paineita tehdä tuosta ainokaisesta lomaviikosta jokin megalomaanisen mahtava. (=lomaodotukset kasvattavat jälleen stressiä)

Vaikka onkin totta, että yksi viikko ei tee vielä autuaaksi, niin ennen kuin ainakaan luot itsellesi lisäpaineita siitä, miten sinun tulee paiskia töitä jonkin megaloman eteen selvitäksesi taas tulevista kuukausista, niin palauta mieleesi odotuksiasi kohtuullistava fakta. Hyvä loma, se ihan kaikista paraskin mahdollinen lomaviikko, on sinun vuodestasi vain 1,9 prosenttia

Hyvä loma: Miten saada rentouttava loma-aika puolison ja lasten kanssa

Lomaan ladataan usein aivan liikaa odotuksia. Loma saa turhan paljon painoarvoa sen tosiasialliseen hyötyyn nähden. Sillä miten ihmeessä 1,9 prosenttia sinun kokonaisajastasi vuoden aikana voisi kertaheitolla helliä sinua sekä henkisesti että fyysisesti niin, että olisit täysin palautunut sen parhaimmankaan loman jälkeen?

Ja vaikka pitäisit ne 4 viikkoa putkeen, se on silti vain reilut 7 prosenttia koko vuodestasi. Ja kaikki kertahumauksella käytettyjä...

Hyvä loma #2: Äkkipysäys ei pohjusta rentouttavaa lomatunnelmaa.

Vuoden sisältämän 365 päivän kannalta on siis huomattavasti olennaisempaa se, miten viettää arkeaan aamusta iltaan ja ovatko ne tavalliset viikonloputkin vain lasten urheilukisakuskauksia tai mökin remontointia täynnä. 

Jos ennen lomille lähtöä olet paahtanut enemmän tai vähemmän putkeen vaikkapa kuukauden ajan, pikavauhdilla kulkenut pääkoppasi ja kehosi ei pysähdy vain äkkipysäyksen ansiosta. 

Kuinka nopeasti oletat mielesi rauhoittuvan ja kehosi rentoutuvan loman alussa, jos olet paahtanut ja stressannut edellisen kuukauden eli noin 720 tuntia (30 päivää * 24 tuntia)?

Hyvä loma: Lomakuukausi ja loma-aika

Hyvä loma -vinkki #3: Huokoista lomaasi edeltäviä päiviä. (Edes hieman sieltä täältä!)

Kun taas kääntäen katsot noita yhden kuukauden sisältämiä tunteja, niin eikö olisi melko todennäköistä, että voit löytää aikaa rentoutumiseen myös arjen keskellä?

Jos 30 päivän ajan annat itsellesi rauhallista minä-aikaa vaikkapa tunnin ajan joka päivä, olet saanut 30 tuntia hyvää oloa arkeesi kuukaudessa. Miten paljon hyvää tuollainen rentouttava tunnin hetki vaikkapa luonnossa kuljeskellen tai kotona nojatuolissa mieltä virkistävää kirjaa lukien voisi sinulle lahjoittaa rennomman loman pohjustukseksi? 

Olisitko paljon levollisempi jo lomasi alkaessa, jos edellinen kuukausi ei olisikaan jättänyt sinua uupumuksen rajamaille, vaan olisit palautunut päivän askareista siinä tahdissa kuin olet niitä tehnytkin?

30 tuntia hyvää rentoutumista kuukauden aikana on todennäköisesti jo paljon enemmän kuin se rentouttava minä-aika, minkä pystyt yhden lomaviikon aikana itsellesi järjestämään hiljaisuudessa – ainakaan jos olet lomalla lastesi kanssa 🙂  Nimittäin yksi tunti päivässä kuukauden ajan vastaa 4,3 tuntia päivässä yhden lomaviikon aikana!

Hyvä loma: Ihana lomaviikko puolison ja lasten kanssa

Vinkki #4 rentouttavaan lomaan: Harjoittele rentoutumista niin, että saat siitä automaattisen rutiinin oman hyvinvointisi tueksi.

Jos sinulle yksi rento tunti omaa aikaa päivässä oman itsesi äärellä on sula mahdottomuus kaiken touhun ja tohinan keskellä, järjestä itsellesi aikaa edes yksi palauttava vartti työpäivän tai koti-illan keskelle. 30 palauttavaa varttia tekee yhteensä jo 450 minuuttia, joka vastaisi yhdelle lomaviikolle allokoituna 64 minuuttia eli reilun yhden tunnin per lomapäivä.

Hyvä loma ja rentoutusvartti

Jos et usko pystyväsi arkipuuhien ja lasten keskellä rentoutumaan tuntia päivittäin kuukauden ajan, miten saisit sellaisen rennon tunnin myöskään lomaviikkosi aikana joka päivä? 

Tee siis lyhyistä rentouttavista varteista itsellesi hyvä, palauttava rutiini, niin rentouttava lomatunnelma syntyy myös huomattavasti helpommin ja nopeammin sitten sen varsinaisen loman alkaessa!

Rentoutumisen helpottamiseksi arjen keskellä voit ladata itsellesi ilmaisen rentoutusäänitteen tästä:

Vinkit hyvään lomaan #5: Riko arkeen liittyvät huonot tai tylsät rutiinit.

Sen lisäksi että voit rakentaa itsellesi edellä mainitulla tavalla hyviä, rentouttavia rutiineja tulevan lomasi pohjustamiseksi, vanhat, haitalliset tai tylsät mm. työhön liittyvät rutiinit kannattaa rikkoa tietoisesti heti loman alussa. 

Kun et toista normirutiinejasi vaan tietoisesti teet asioita toisin, aivosolusi eli neuronit piristyvät ja alkavat rakentamaan uusia hermoverkkoja eli synapseja.  Mielentila muuttuu, kun et toista vanhoja rutiinejasi, joihin aivosi ovat tottuneet. 

Uudet asiat ja mielihyvää tuottavat kokemukset lisäävät dopamiinituotantoasi, mikä ruokkii aivojen mielihyväkeskusta ihan konkreettisesti.

Heti lomasi alussa siirrä siis tavanomaisia askareita sisältävät to to -listasi syrjään, ja tee jotain uutta heti loman alkaessa. Näin saat optimaalisen startin lomallesi ja aivosi alkavat tottua uuteen lomamoodiin nopeammin kuin jos roikut arkiaskareissasi loman alkuajan.

Lomavinkki #6: Ajoita loman alku, sisältö ja päätös optimaalisesti.

Jos esimerkiksi lähdet lomamatkalle, lähde sinne heti lomasi alussa. Maisemien vaihtuessa pääkoppakin tuulettuu ja pääset normikuvioista kertaheitolla kunnolla irti. “Matkailu avartaa”-sanonta pitää paikkansa siis ihan fyysisestikin, mutta aivosolujen synapsiverkoston uudelleenluominen ja dopamiinibuustit eivät edellytä lomamatkaa.

Hyvä loma kotona syyslomalla (Kati Niemi)
Kotimaisemissakin voi viihtyä - myös syyslomalla auringonpaisteenkin puuttuessa!

Vaikka pysyisit lomalla kotona, voit saada vastaavat hyödyt, kunhan vaan lähdet kotoasi pois neljän seinän sisältä kävelemään uusille reiteille, luet mieltä virkistäviä kirjoja, käyt musiikkikonsertissa tai muissa tapahtumissa ja tapaat niitä ihmisiä, joita sinulla “ei koskaan ole aikaa” tavata arjen keskellä.

Huonojen rutiinien rikkominen auttaa nollaamaan kovalevyn ja lomalla on hyvä mahdollisuus suunnata energiaa uusien hyvien rutiinien vakiinnuttamiseen. 

Rutiinithan säästävät energiaa, minkä vuoksi vanhoista rutiineista luopuminen on hidasta. Vastaavasti uusien rutiinien opettelu on välillä harmittavan hidasta, koska aivot kuluttavat ylimääräistä energiaa uusien toimintarutiinien eli uusien hermoyhteyksien rakentamiseen.

Lomalla panosta siis aikaasi palautumiseen ja uusien rutiinien opettamiseen aivoillesi niin, että jatkossa aivosi ohjaavat sinua entistä automaattisemmin hyvän rutiinisi pariin!

Ja kun on lomalta paluun aika, ajoita se keskelle työviikkoasi. Niin saat pehmeän laskun työarkeen, kun ensimmäinen viikonloppu on jo pian tulossa.

Lomavinkki #7: Tee jotain äläkä vain makaa toimettomana (ainakaan koko lomaasi).

Vaikka ne to do-listat ja suorittaminen kannattaakin unohtaa lomalla, lomaa ei kannata kuitenkaan käyttää vain makaamiseen. 

Aivot nauttivat aivotyöstä, kun se on uutta ja mielenkiintoista eikä sitä ole kohtuuttoman paljon. Rento mieli syntyy aktiivisten rentoutusharjoitusten lisäksi myös tekemällä ihan mitä tahansa muuta kuin mitä normaalisti teet:

  • Jos olet normisti tietokoneen ääressä päivät pääksytysten, sulje sähköposti ja kännykkäilmoitukset äläkä jää vain makaamaan rantatuoliin surffataksesi netissä etusormeasi jumiin. 🙂
  • Jos teet työksesi fyysistä työtä, anna kehosi levätä lomalla ja lue kirjoja.
  • Jos teet aivotyötä ja luet työksesi paljon, vaihda kirjat musiikin kuunteluun ja ihmisten tapaamiseen.
  • Jos työsi sisältää paljon sosiaalisia kontakteja ja hälyä, opettele nauttimaan hiljaisuudesta metsäpoluilla ja veden ääressä lomasi aikana.

Lisäksi askartele, leiki, laula, tanssi ja tee tai kuluta taidetta. Käy uusissa paikoissa, joissa et ole ennen käynyt, ja kokeile kumppanisi kanssa uusia tapoja olla läsnä toisillenne. 

Anna siis aivoillesi monenlaisia uusia virikkeitä ja piristä itseäsi kehittelemällä mielihyvähormoni-cocktaileja yhä uusin tavoin!

Ja muista myös se joutenolo, rentoutuminen ja pitkät hyvät unet 🙂 

Hyvä loma -vinkki #8: Panosta uneen lomalla (+ennen lomaa ja loman jälkeen!)

Moni odottaa lomaa siksi, että saisi vihdoinkin nukkua kunnolla. Arkistressi tekee nukahtamisesta vaikeaa ja unesta katkonaista, joten niiden arkipäivien huokoistaminen edellä kerrotulla tavalla on ensisijaista myös unen määrän lisäämiseksi ja laadun parantamiseksi.

Jos olet superstressaantunut ennen lomaa, uni ei välttämättä tulekaan niin helposti heti lomankaan alussa, mikä lisää lomastressiäsi ja turhautumista itseesi.

Huonosti nukuttu yö näkyy ja kuuluu seuraavana päivänä puolison ja lasten kanssa ollessa. Univajeesta kärsivän pinna palaa lomallakin eikä se puolisokaan tunnu niin rakastettavalta kuin mitä lomamielikuvissasi unelmoit.

Tuomioksi saatat sanoa “ei ollut mikään erityinen loma” tai alat pohtia koko parisuhteesi järkevyyttä, kun lempi ei leimahtanutkaan ihan odotetulla tavalla sen ainokaisen lomaviikon aikana. Ja vaikka lomaa olisi kokonainen kuukausi putkeen, parisuhde ei siitä piristy riittävästi, jos parisuhteesta ei ole pidetty huolta tasaisesti kuluneen vuoden aikana.

Huolehdi siis unesta sekä arkena että lomalla, niin luot positiivista virettä myös loma-ajan parisuhteeseesi ja perhekuvioihisi.

Vinkki #9 hyvään lomaan: Ole itsellesi armollinen, vaikka työasiat pyörisivät mielessä välillä.

Jos työtehtävissäsi olet tottunut tavoittelemaan paljon ja myös saavuttamaan tavoitteesi, saatat kasata alitajuista painetta myös lomasta.

Kun mielesi on tottunut fokusoimaan aktiivisesti työtehtäviin, on aivan ymmärrettävää, jos välillä vilkaiset sähköpostiisi tai esihenkilösi lähettämä viesti saa mielesi pyörimään työasioissa.

Jos olet pähkäillyt jotain työelämän ongelmaa ennen lomille lähtöä, lomalla rentoutunut mielesi saattaa työstää asiaa taka-alalla ja jossain vaiheessa ponnauttaa pintaan hyvän ratkaisun. Voit kirjoittaa sen rauhassa ylös, niin muistat kyllä sen sitten töihin palatessasi.

Ole siis itsellesi armollinen, vaikka työasiat myllertäisivät välillä mielessäsi myös loman aikana jopa siellä megalomakohteessakin rentoutumista hakiessasi. 

Aivotyö vaatii luovuutta ja rento mieli saa ideat valloilleen, joten ota kaikki myös ilolla vastaan, vaikka se töihin liittyisikin. Kenties saat myös uusia ideoita urallesi ja haluat ottaa selvää uramahdollisuuksistasi tai alkaa työstämään jotain yritysideaa eteenpäin jo lomasi aikana. Sekin voi olla jo aivojasi virkistävää, kunhan et vietä päiviäsi kokonaan sen tietokoneen äärellä 🙂

Hyvä loma -vinkki #10: Tee lomastasi juuri oman itsesi näköinen.

Sinun ei tarvitse lähteä matkalle, vaikka kaikki kaverisi hinkuisivat etelään tai kaupunkilomille tai pohjoisiin erämaihin.

Sinun ei tarvitse käydä kesäfestareilla ja konserteissa, vaikka muut sinua niihin pyytäisivät.

Sinun ei tarvitse opetella uusia taitoja eikä lukea uusia kirjojakaan, vaikka tässäkin artikkelissa niin kehotin.

Sinun tarvitsee ainoastaan pysähtyä oman itsesi äärelle ja kuunnella omia toiveitasi. Listaa ylös asiat, joiden tekemisestä, katsomisesta tai kuuntelemisesta nautit. Valitse sieltä niitä, joita kunakin lomapäivänäsi haluat tehdä. Ja kun sinua ei huvita tehdä jonain päivänä oikein yhtään mitään, saat ihan vaan olla möllöttää kotonasi vaikkapa sängyssäsi maaten. 

Sekin on ihan ookoo!

Vaikka aurinko paistaisi ja “kaikki muut” nauttisivat ulkoilmasta, sinä saat pysyä myös siellä neljän seinän sisällä haluamasi ajan.

Muistathan kuitenkin, että ne aivosi tottuvat rutiineihin ja itsellesi haitalliset rutiinit kannattaa rikkoa, vaikka se vähän energiaa veisikin. Ennen kuin siis kulutat koko lomaasi peiton alla yksinäsi, ravistele työn rasitukset hartioiltasi ja ohjaa itsesi ulkoilmaan happea haukkaamaan. Useimmiten mielen matalalento loppuu ja mieli virkistyy, kun kohennat ryhtiäsi ja suuntaat katseesikin ylöspäin. 

Sillä tavalla huomaat myös ne uudet ihanat mahdollisuudet, jotka maailmassa sinua odottavat tänäänkin. Lyhytkin loma (myös siellä kotona!) on täynnä mahdollisuuksia, kunhan vain huomaat ne!

Nautinnollista lomaa sinulle, Rakkauden (r)evoluution lukija!

Hyvät valokuvat deittailussa: Parhaat kuvat deitti-ilmoitukseen (Kati Niemi)

Rakkaudella,
valmentajasi Kati
Kliininen hypnoterapeutti, NLP-valmentaja
[email protected]

ILMAISTA INSPIRAATIOTA

OTA YHTEYTTÄ!

UUSIMMAT

Sinkku & Deittailu -valmennus: Coach Kati Niemi

Sinkkujen päivä 11.11.22!

Sinkun itseluottamus- / deittailu-itsevarmuus- valmennusta coachingin, NLP-metodien ja/tai hypnoosin parissa myös sinkkujen päivänä 11.11!

Laita hyvä kiertoon!

Mitä ajatuksia tämä artikkeli herätti sinussa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

päivää
tuntia
minuuttia
sek.

Lataa ilmainen e-kirja "Rakastan sinua, mutta..."

4 avaimen työkalupakki turhauttavan ‘Erota vai ei?’-ajatusvyyhdin selkiyttämiseen.