Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti muutamassa sekunnissa?

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja nopeasti? Ehkä jopa parissa silmänräpäyksessä, vain muutamassa sekunnissa? Voisiko parisuhteen parantaminen olla tosiaan niinkin helppoa? En itsekään uskonut ennen kuin aloin harjoittelemaan taitoa, jonka monikäyttöisyyden oivalsin vasta keski-iässä.

Ehkä olet huomannut, jopa omalla kohdallasi, että kiukkuisena suustamme pääsee helposti sammakoita, jotka loukkaavat puolisoamme. Katsopa sammakko-esimerkkejä näistä Rakkauden (r)evoluution YouTube-videoista:

Teemaan liittyen vilkaise Rakkauden (r)evoluution YouTube-videoista esimerkiksi myös:

Miten parantaa parisuhdetta helposti?

Parisuhdeasiantuntija, Kliininen hypnoterapeutti, NLP Trainer-valmentaja Kati Niemi

Tiedät – kuten minäkin, että jos vain suinkin pystyisimme pysymään rauhallisina ristiriitatilanteissa, niin kaikkein vaikeimmatkin erimielisyydet olisi paljon nykyistä helpompi käsitellä. Mutta miten pysyä rauhallisena?

Hämmästyttävimmätkin heitot pystyy ottamaan vastaan rauhallisemmin, jos ei mielen myllerryksen lisäksi joudu kestämään yhtäaikaisesti myös fyysistä hengenhätää hengityksen kiihtymisen vuoksi. Ja tässä aletaan päästä lempiaiheeseeni: ajatusten ja tunteiden eli aivojen ytimeen.

Olen koulutukseltani kliininen hypnoterapeutti ja sertifioitu NLP Trainer-valmentaja. Suoritan tällä hetkellä psykologian lisäopintoja Lontoon Yliopistossa muun muassa neurobiologian saralla. Eri tasoisten aivoaaltojen hyödyntäminen ja neurologisten yhteyksien vahvistaminen hyvinvointimme edistämiseksi on erityisesti lähellä sydäntäni.

Otetaanpa pikakatsaus hermostumisemme anatomiaan eli aivoihin ja hermostoon parisuhteen kontekstissa. Kun ymmärrät taustatekijät, ymmärrät nopeasti myös sen, miten voit parantaa parisuhdettasi helposti ja nopeasti tätä tietoa hyödyntäen.

Voimavarat ja tavoitteen asettaminen

Miten parantaa parisuhdetta helposti ja hetkessä neurobiologian keinoin?

Kehomme on viisas ja nopea reagoimaan. Jo esi-isämme pinkaisivat nopeasti vauhtiin leijonan karjaistessa, kun autonominen hermostomme pumppasi sympaattisen hermostomme vauhtiin joko taistelemaan tai pakenemaan!

Käynnistyi mittava prosessi: Verta juoksulihaksiin ja koko kroppa jännittyneeksi, jotta ehtisi juosta pakoon leijonan alta. Samalla aivojen automatiikka käänsi sokeripumppaamonkin täysille, jotta energiaboosti antaisi täydet turbot taisteluun ja siitä toivottavasti sellaiseen sankarilliseen selviytymiseen, että saisi vielä jatkaa oman sukunsa evoluutiotarinaa. Tuohon aikaan nopeat todellakin söivät hitaat, ja paniikin iskiessä vauhti oli valttia.

Sama meno pätee nykypäivänäkin, jos luontoäidiltä kysytään. Modernilla stressimoodilla on kuitenkin taipumus kestää pikaspurttia pidempään. Kokonaisen kiireisen työpäivän, stressaavien projektikuukausien ajan, ruuhkavuosina hurjan paljon pidempäänkin. Kehollemme kestobuusti ei tee hyvää. Koko perhe-elämä saattaa joutua myllerrykseen aivan turhan höösäyksen vuoksi.

Tunteiden hyväksyntä

                                                                      Tunteiden hyväksyntä

Huono parisuhde evoluution uhrialttarilla

Kiitollisina muistelemme sankarillisia esi-isiämme ja heitä hellineitä esi-äitejämme. Palataan silti nyt takaisin tähän hetkeen. Nimittäin ristiriitatilanteita riittää täälläkin, vaikkei enää tarvitse paeta leijonia juosten!

Esimerkiksi etätöissä typerä tekniikka tai puolison pärstä saattaa alkaa tympimään: Valitusbongarin 50 syytä, miksi etätyö kotona ärsyttää

Ja joskus ilman etäpäiviäkin päädymme umpikujaan puolisomme kanssa. Kuulemme korviimme kaikuvat sanat yhtä herkästi kuin esi-isämme ja -äitimme säpsähtivät ihan puskista hyökännyttä leijonaa. Lisäksi olemme heitäkin kehittyneempiä aivokuoreltamme ja tunnistamme kasvot mikroilmeineen sekä kykenemme tekemään tulkintoja. Myös ylitulkintoja.

Kumppanimme karjaistessa tai ollessa muuten vain kireänä, sama ‘taistele tai pakene’-automatiikka pamahtaa päälle. Näin käy myös silloin, kun oma historiamme veikkailee, mitä se puoliso “taas” tarkoittaa tuolla ilmeellään tai poikkipuolisella sanallaan. Edellisen lauseen kursivointiin liittyen muistat ehkä videoni: Miksi sä aina jätät ne sun sukat lojumaan lattialle?!

Mantelitumakkeella on tärkeä tehtävänsä: suojella meitä vaaroilta. Muistamme puolisomme kanssa aiemmin käymämme keskustelut – ja mitä niistä seurasi. Usein tuo muisto ei ole sanatarkka, mutta menneisyyden hetkessä senhetkisillä voimavaroillamme muodostamamme muistikuva tallentuu tunteeksi kehoomme. Koska energiapihit aivomme jälleen optimoivat, ne madaltavat muistikuvan resoluutiota ja antavat meidän olettaa aivojen muistikuvan olevan prikulleen tarkka. Tästä syystä puolisomme saattaa “taas” muistaa menneet eri tavalla kuin me, ja todennäköisesti kumpikaan ei ole tismalleen oikeassa. Tästä lisää tuonnempana.

Kun aivomme bongaavat menneisyyden pikselimössöään muistuttavan vastaavankaltaisen uhkatilanteen, ne päättelevät historian hiomalla hienolla automatiikallaan:

Olet pulassa. Taistele tai pakene!

Automatiikka on hieno, vaan ei aukoton. Tilkitsemme aukkoja omilla tulkinnoillamme, sillä vaikka aivomme ovat hyvin viisaat, ne ovat myös hyvin energiapihit. Ei niillä ole aikaa miettiä, joudutko kumppanisi kaulimen alle, jos vaaranmerkit ovat jo rävähtäneet silmille! Energia on suunnattava sinne, missä liskoaivosi jo janoavat verta.

Ehkä pinkaiset jälleen takavasemmalle kuten edeltäjäsikin, tai taistelet tilanteesta irti. Joku tirvaisee tuntematonta nakkikioskilla sen enempää miettimättä ja kumppanisi kanssa keittiönpöydän ääressä teoriassa toimivaksi toteamasi taistelutapasi saattaa olla saakelinmoisen sanansäilän heilautus.

Pari valittua sanaa, niin eiköhän tuo mokoma mörkö pötki tiehensä!

Kumppanin hiljenemisestä ei ole kuitenkaan yhtä suuria takeita kuin siitä, että aivokuoresi alkaa hermostuessasi himmentyä. Aivosi alkavat automaattisesti säästää energiaasi vihoviimeiseltäkin järjenjuoksulta, sillä fyysinen juoksu oli sankarillisen esi-isäsi mielestä fiksumpaa, kun tilanteen pohdiskelu. Olihan leijona jo kintereillä! Aivojesi mielestä kipakka kumppanisi uhkaa hyvinvointiasi about samalla tavalla kun leijona esi-isää, joten sinun reaktiosi ‘antaa samalla mitalla takaisin’ ei ole välttämättä lainkaan järkevästi perusteltavissa. 

Näin kuvailtuna aivojen toiminta saattaa kuulostaa järjettömältä. Mutta tuo arvaamaton automatiikkasi pingahtaa kuin selkäytimestä, niin kuin vanha kansa kuvailisi. Se onkin melkoisen mainio mielleyhtymä, sillä ne paljon parjatut ‘liskoaivot’ sijaitsevat fyysisesti lähempänä selkärankaasi kuin otsalohkoasi, jossa joku järki sentään juoksisi paikalle sinua auttamaan kumppanisi kohtaamisessa.

Kun et halua toimia liskoaivojen automaatiolla parisuhteessa, sinun tarvitsee vain antaa tuolle oivalle otsalohkollesi mahdollisuus auttaa.

Seuraavaksi kerron, miten se tapahtuu. 

Miten parantaa parisuhdetta helposti hetkessä?

Ole läsnä hetkessä ja vain hengitä rauhassa. Kiukun keskellä se voi tuntua alkuun vaikealta.

Mutta.

Sinäkin opit.

Hengittämään.

Hitaasti.

Hiitaaaaaasti.

Hyyyyviiiiin hiiitaaaaasti.

Tietoisesti.

Läsnä itsellesi.

Kaikessa rauhassa.

Läsnä puolisollesi.

Hyväksyen.

Hiiiiidaaaas hengitys rauhoittaa jopa niin, että pääsee ihanaan hypnoositilaan rentoutumaan. Jopa nukahtaminen onnistuisi hetkessä.

Silmänräpäyksessä.

Nopeasti.

Vapaa

Hengitä hitaasti sisään ja rauhallisesti ulos, pidättäen hengitystäsi sekunti tai kaksi molemmissa ‘päädyissä’. Kun et tunne toistuvaa taistelutarvetta, kumppanisi kireys ei saa lisäkipinää sinulta, ja parisuhteenne paranee, avot!

Jos silti vielä hitusen epäilet minun kaltaiseni perusskeptikon tavoin, miten ihmeessä tuo homma toimii teknisesti (siis siellä aivoissa, ei vain rintalastan tai vatsan osalta!), niin kokosin sinulle vielä parit aivofaktat helpoksi tietopaketiksi. Lue mielenkiintoista tiukkaa faktaa rauhallisen hengityksen konkreettisesta vaikutuksesta fyysiselle ja henkiselle hyvinvoinnillemme tästä artikkelista: Miten hengitys parantaa hyvinvointia konkreettisesti?

Miten parantaa parisuhdetta helposti? Ota alitajunnan voima käyttöösi

Hidas, rauhallinen hengitys todellakin rauhoittaa kenet tahansa kuumakallenkin konkreettisesti. Parisuhdettaan on turha pilata vain siksi, että ei ole ottanut tietoista hengitystä avukseen. Hengityksen tasaantuminen on lähtökohta kaikelle läsnäololle ja rakastaville kohtaamisille. Suosittelen siis, että keskityt ensin vain hengitykseesi.

Kliinisenä hypnoterapeuttina voin opettaa sinulle myös itsehypnoosin tehokkaimpia keinoja, kun haluat parantaa hyvinvointiasi ja esimerkiksi parisuhdettasi muutoinkin kuin hengittämällä. Vaikka rauhallinen hengittäminen auttaa tunnistamaan tavalliset pikkusattumukset todellisista ongelmista, hengittäminen ei ratkaise oikeita ongelmia. Niihin tarvitaan järeämpiä menetelmiä.

Hypnoosi ja itsehypnoositekniikat hyödyntävät hengitystä myös rentoutuksessa. Hypnoterapiasta on varmasti sinullekin hyötyä kaivatessasi esimerkiksi stressinlievitystä tai hyvää oloa myös parisuhteeseesi. Sen lisäksi, että hypnoosi on superhauskaa (usko pois!) ja niin autuaallisen rentouttavaa, ratkaisukeskeisestä hypnoterapiasta on valtavasti apua moneen muuhunkin nykypäivän haasteeseen.

Hypnoterapiaa voi käyttää  myös “pelkkään” stressinhallintaan ja rentoutumiseen, mutta kliinisen hypnoterapian ammattitutkinnon suorittaneena voin auttaa sinua muidenkin ongelmien ratkaisussa. Olet varmasti törmännyt tietoon, että ihminen toimii jopa 95% ajasta ei-tietoisena tekemisestään? Tiedät myös varmasti, että monien ongelmien ratkaisu ja tavoitteiden saavuttaminen tarvitsee siten alitajunnan voimavarojen hyödyntämistä? Hypnoterapeuttina autan sinua valjastamaan sisäiset tiedostamattomat voimavarasi käyttöösi.

Hypnoosi ja itsehypnoositekniikat hyödyntävät hengitystä myös rentoutuksessa. Hypnoterapiasta on varmasti sinullekin hyötyä kaivatessasi esimerkiksi stressinlievitystä tai hyvää oloa myös parisuhteeseesi. Sen lisäksi, että hypnoosi on superhauskaa (usko pois!) ja niin autuaallisen rentouttavaa, ratkaisukeskeisestä hypnoterapiasta on upeaa apua moneen muuhunkin nykypäivän haasteeseen.

Lempeännapakkaa valmennusta sinun tarpeisiisi

Hypnoterapiatekniikoiden lisäksi hyödynnän asiakkaideni kanssa myös NLP:ä eli itsensä uudelleenohjelmoinnista neurolingvistiikan keinoin (neurolingvistic programming). Käytyäni NLP:n perus-, jatko- ja kouluttajakurssit, olen valmentanut NLP-menetelmissä muutama vuosi sitten suorittamani NLP Trainer -auktorisointini jälkeen. NLP-menetelmiä yhdistän aina tarpeen ja mentoroitavani toiveiden mukaan hypnoterapiatapaamisissani. Niistä lisää muissa blogipostauksissani.

Kati Niemi Kotivinkki-lehden kuvauksissa kirsikkapuistossa
Kun aihe on sinulle ajankohtainen, ota yhteyttä suoraan minuun laittamalla viestiä Rakkauden (r)evoluution Instagramissa tai Facebookissa. 
 
Ja vaikka et tiedä, mikä juuri Se Aiheesi olisikaan, vaan kaipaat muuten vaan piristystä elämääsi, niin laita silti minulle viestiä! Täällä minä olen vain yhden viestin päässä.

Ja kuten ehkä jo tiedät – haastan sinua sopivasti ja pikku pilke silmäkulmassa, sillä opiskelen ja työskentelen näiden teemojen parissa vilpittömästä sydämeni kutsumuksesta. Ja todellakin nautin myös, kun väännät takaisin ja sanot, ettet usko jonkin toimivan. Minulla on varmasti muutama rautalanka takataskussa omien epäilysteni ja testausteni jäljiltä sinunkin kanssasi kokeiltavaksi, jotta yhdessä varmistamme tavoitteidesi saavuttamisen! 🙂 Mentaalivalmennus on intohimoni, ja aivotyö herkkuani, eli annan takuuvarmasti jokaisella valmennuskerralla kaikkeni käyttöösi. Jos minun kalenterissani ei ole tilaa juuri sinulle sopivana hetkenä, vinkkaan sinulle mielelläni muutamasta ammattitaitoisesta hypnoterapeutista ja NLP-konkarista.

Luonnollinen hengitys

                                                                            Hengitä rauhassa.