EROSTA SELVIÄMINEN: Miten erosta selviää? 10 käytännöllistä vinkkiä

EROSTA SELVIÄMINEN: Miten erosta selviää? 10 käytännöllistä vinkkiä

Moni eroa pohtiva tuskailee sen kanssa, kuinka ihmeessä avioerosta (tai avoerosta / seurustelusuhteesta) voi oikein päästä eteenpäin? Eroaminen pelottaa monestakin syystä ja yksi iso syy on se, että itsellä ei ole vielä kokemusta uudesta elämäntilanteesta ja siitä, miten erosta selviää edes kohtuullisessa ajassa. Tähän artikkeliin olen listannut sinulle 10 hyvää, käytännönläheistä vinkkiä, joiden avulla sinäkin huomaat, että erosta selviäminen ei edellytä taikatemppuja eikä erikoistaitoja. Ainoastaan kärsivällisyyttä omaa itseään ja senhetkistä tilannettaan kohtaan. Ja muutamia käytännöllisiä pikkujuttuja, joilla edistät omaa hyvinvointiasi erosta toipuessasi. Tässä artikkelissa kerron, kuinka erosta selviää elossa ja entistä elinvoimaisempana kuin kehnon parisuhteen aikana ikinä!

Toisaalta eron läpikäyneet ihmiset usein kertovat oppineensa jotain uutta nimenomaan eronsa ansiosta, joten ehkäpä kaikki hyödylliset taidot, joita sinäkin tarvitset erosta selviämiseen, eivät ole sinulle vielä olleet aivan itsestäänselviä ja siksi erotessa on hyvä vahvistaa niitäkin taitoja, jotka eivät ole olleet täysin sinun fokuksessasi aikaisemmin vielä parisuhteessa ollessasi.

Joka tapauksessa tiedän, että sinullakin on kaikki tarvittavat taidot erosta selviämiseen ja tämän vinkkilistan avulla teet eroamisesta helpompaa. Erosta toipuminen ei vie ikuisuuksia, kun eroaan käsittelee tietoisesti ja harkitusti edeten. Usko pois: sinäkin selviät varmasti!

EROSTA SELVIÄMINEN: Miten erosta selviää? 10 käytännöllistä vinkkiä

Seuraavaksi käydään läpi 10 toimivaa vinkkiä siihen, kuinka erosta selviää helpommin ja nopeammin! Ja erosta ei kannata vain selvitä hädintuskin räpiköiden, vaan tästä tärkeästä, ainutlaatuisesta elämänvaiheesta kannattaa ottaa itselleen mukaan uusia, arvokkaita oivalluksia.

Aloitetaan siis tietoinen eron käsittely näillä vinkeillä, ole hyvä!

Erosta selviäminen, vinkki #1: Hyväksy eron eri vaiheet osaksi toipumistasi.

Vaikka välillä tunnet olosi ihanan vapautuneeksi ja iloiseksi, ymmärrä, että seuraavana päivänä sinut voikin vallata suru tai viha exääsi kohtaan – kunnes taas hetken päästä voit paremmin eikä exäsikään ärsytä sinua ihan joka hetki. Muista, että erosta selviäminen etenee sykleissä eivätkä pienet takapakit tarkoita pitkässä mittakaavassa kuitenkaan alkupisteeseen palaamista.

Hyväksy myös se, että exäsi etenee eron jälkeisessä elämässään takuuvarmasti ainakin hieman eri tahdissa kuin sinä. Vaikka exäsi yrittäisi ärsyttää sinua, harjoittele vahvistamaan mentaalista teflonpintaasi ja pysy omassa keskiössäsi. Keskity omaan toipumisprosessiisi ja salli exällesi se, että hänen toipumisensa ja irtipäästäminen sinusta saa sujua nopeammin tai hitaammin kuin sinun eroprosessisi vaiheet.

Erosta toipumisen eri vaiheista voit lukea yksityiskohtaisemmin Rakkauden (r)evoluutio-kirjasta, josta löydät myös monien miesten ja naisten tositarinoita omaksi vertaistueksesi.

Miten erosta selviää -vinkki #2: Hyväksy ikävätkin tunteesi.

Sinusta saattaa välillä tuntua, kuinka erosta selviää millään ikinä koskaan, ja tuskailet, milloin vaikea vaihe oikein helpottaa. Missä vaiheessa eron jälkeen elämä alkaa tuntua oikeasti pysyvästi paremmalta?

Eroon kuuluu monenlaisia tunteita. Salli itsesi tuntea niitäkin tunteita, jotka eivät tunnu kovin mukavilta tai jotka hämmentävät sinua. Erosta selviäminen onnistuu helpommin, kun uskallat kohdata omasta itsestäsi nousevat kaikki viestit – omat tunteesi – kussakin hetkessä. Sinun tehtäväsi on kuunnella itseäsi, joten anna itsesi tuntea kaikki omat tunteesi.

Vaikka kaikki tunteesi ovat sinun ja sisäsyntyisiä, ne eivät kuitenkaan muodosta sinua. Jos siis sinä tunnet esimerkiksi vihaa ja saatat sanoa ”olen täynnä vihaa”, se ei tarkoita, että sinä olet pelkästään tuota vihan tunnettasi täynnä. Sinä olet kokonainen ja monipuolisempi kuin yksikään tunteesi. Anna siis jokaisen tunteesi tulla vuorollaan esiin silloin, kun sen aika on.

Toisinaan sinä saatat tuntea myös syyllisyyttä siitä, miten sinä et tunnekaan surua tai raivoa erostasi. Saatat olla iloinen ja energinen, ja muutkin huomaavat miten oikein hehkut, ja saatat tuntea huonoa omatuntoa siitä, kun voitkin niin hyvin. Tähänkin kohtaan auttaa sama vinkki kuin yllä: Hyväksy nämäkin tunteesi. Kaikki kuuluu asiaan.

Anna tunteidesi tulla ja mennä, niin vaikeatkaan fiilikset eivät tartu sinuun kiinni pysyvästi. Päästä irti exästäsi, erostanne ja myös tunteistasi – mutta vasta kun olet ensin hyväksynyt niiden olemassaolon. Tunteet saavat käydä visiitillä luonasi, mutta itseäsi lannistavia tunteita ei kannata jäädä möyhimään ja pyörittelemään – muuten jäät niihin kiinni. Hetkellinen tunne on eri asia kuin pysyvä tunnetila, eikä ikävää tunnetilaa kannata ruokkia murehtimalla sitä jatkuvasti.

Erosta selviäminen, vinkki #3: Hyväksy hämmennys.

Kuinka erosta selviää, jos kaikki tuntuu täysin sekavalta ja omat tunteetkin aiheuttavat lähinnä hämmennystä? Vastaanottamalla tuokin tunne – hämmennys.

Jokainen tunteesi nousee alitajunnastasi ja tiedostamattomasta mielestäsi, joten on täysin normaalia, että jotkut tunteista voivat tuntua yllättäviltäkin. Kuten edellä mainitut ilon, onnen ja helpotuksen tunteet voivat hämmentää sinua.

Saatat saada kommentteja myös läheisiltäsi, jotka ovat yhtälailla vielä hämmentyneitä erostanne ja voivat jopa paheksua, että miten sinä jo niin pian eron jälkeen innostut käymään deiteillä tai ainakin tunnut viettävän energisempää elämää kuin vuosiin. Salli hämmennys itsellesi ja muille. Myös exällesi.

Jos vanha suola janottaa, pysähdy itsesi äärelle ja tarkastele tarkemmin, mistä tunteesi kertoo. On ihan normaalia kaivata välillä exäänsä, jota sitten jo seuraavassa hetkessä inhoaa sydämensä pohjasta. Uudenlaisessa tilanteessa mielesi hakee ”uutta normaalia” ja siksi tunteiden ailahtelu on ymmärrettävää.

Jos huomaat roikkuvasi exässäsi ja stalkkaat häntä somessa, ota tietoinen sometauko ja hanki itsellesi parempaa tekemistä pikaisesti. Älä satuta itseäsi turhanpäiten vain siksi, että tunnet olosi sekavaksi vaihtelevien tunnetilojesi vuoksi.

Hämmennys on hyvästä, koska hämmennyksen hetkellä olet juuri oivaltamassa jotain uutta. Anna itsellesi aikaa oivaltaa uutta oman elämäsi sisällöstä ja suunnasta. Älä säntäile hetkellisten päähänpistojen ja tunneryöppyjen myrskynsilmässä.

Vinkki #4 erosta selviämiseen: Hyväksy apu itsesi vahvistamiseksi.

Tutustu itseesi syvällisemmin ja vahvista itsetuntoasi. Kysy ystäviltäsi, missä olet hyvä ja miksi he tykkäävät seurastasi. Kirjoita heidän positiiviset kommentit ylös ja lue tuota listaasi itsellesi ääneen peilin edessä lause kerrallaan toistaen. Psykologian tutkimuksissa on todettu, että omalle peilikuvalleen puhuminen vahvistaa minäkuvaa, joten otat tästä käytännön pikkuharjoituksesta kaikki ilo irti!

Jos ystävissäsi on negatiivisuuteen tai katastrofiajatteluun taipuvaisia, unohda sellaisten mielensäpahoittajien tapaaminen hetkeksi. Et tarvitse yhtään huolestunutta, ”hyvää tarkoittavaa” ystävää vierellesi, vaan kannustusta ja rehellistä tukea.

Toisinaan omasta ystäväpiiristä ei välttämättä löydy positiivisia sparraajia, jolloit suosittelen, että otat itsellesi valmentajan, joka osaa käsitellä sekä surua ja ”negatiivisia” tunteita (kaikki tunteet ovat oikeasti hyvästä eli tavallaan oikein positiivisia!) että innostaa sinua uutta kohti.

Myös eroseminaareista voit saada vertaistukea tiettyyn pisteeseen saakka, mutta eroseminaarien osallistujien taustasta, persoonasta ja henkilökohtaisesti tilanteesta riippuu, onko tuo vertaistuki aidosti tukea vaiko ainoastaan negatiivisia asioita läpikäyvä ”ompelukerho”… Erosta selviäminen onnistuu helpommin, kun ympäröit itsesi ihmisillä, jotka tukevat, kannustavat ja lohduttavat sinua eivätkä ainoastaan kaada omaa erodraamaansa sinun niskaasi.

Hyödyllistä vertaistukea aitojen, kaunistelemattomien tositarinoiden ja käytännöllisten mentaaliharjoitusten muodossa löydät Rakkauden (r)evoluutio-kirjasta.

Miten eroamisesta selviää, vinkki #5: Unohda märehtiminen.

Katkaise negatiiviset ajatusvirukset tietoisesti. Anna kaikenlaisten ajatustesi tulla ja mennä. Sinun ei tarvitse tarttua niistä yhteenkään. Voit mielikuvissasi ikäänkuin katsella, kuinka ajatukset saapuvat luoksesi, tulevat näytille ja sitten jo lipuvat ohitsesi. Muista, että kaikki ajatuksesi eivät ole tosia eikä sinun ole tarkoitus jumittaa yhdessäkään. Ajatuksen tuttuus ei tee totuutta, joten päästä irti esimerkiksi eroamiseen tai sinkkuelämään liittyvistä vanhoista, rajoittavista uskomuksistasi.

Jos et vielä ole harjoitellut, miten omia pään sisäisiä veivauksia saa ihan ”teknisesti” katkaistua, purettua ja editoitua, lue ensialkuun Rakkauden (r)evoluutio-kirja. Voit tilata myös ilmaisen e-kirjan, jossa on hieman esimakua omien ajatusten (ja puheen) sanoittamisesta: Erota vai ei: ilmainen e-kirja

Erosta selviämisen keino #6: Harjoita kiitollisuutta.

Etsi päättyneestä parisuhteesta positiivisia asioista, joita voit vaalia hyvinä muistoina. Katso, mitä toisaalta opit menneistä ikävistä kokemuksista parisuhteessa.

Erosta selviäminen onnistuu, kun keskityt hyvään menneisyydessäsi ja nykyhetkessäsi. Kiinnitä huomiosi pieniin hyviin asioihin, joista olet kiitollinen tänään. Ehkä siitä, että aurinko paistoi tai ei ainakaan satanut. Ehkä siitä, että nautit hyvästä ruoasta tai jaksoit käydä kävelyllä. Ehkä siitä, että tänään olet fyysisesti terve, vaikka henkisesti sinulla olisikin rankempi vaihe menossa.

Tee tietoisia kiitollisuusharjoituksia, jotka auttavat sinua huomaamaan hyvän elämässäsi. Positiivisesta tunnetilasta käsin sinun on paljon helpompaa katsoa tulevaisuuteesikin luottavaisemmin mielin.

Kuinka erosta selviää, vinkki #7: Ota itsellesi omaa aikaa.

Tee joka päivä edes jotain pientä, mistä nautit. Kuuntele rentouttavaa musiikkia ja äänikirjoja, lue inspiroivia kirjoja tai katsele kannustavia videoita. Tapaa positiivisia ystäviä ja käy uusissa paikoissa vaikkapa kahvilla tai museovisiitillä. Urheile tai käy edes lyhyellä kävelylenkillä kauniissa maisemassa.

Jos äitisi tai joku tuttavasi utelee sinulta jatkuvasti, miten voit, muista, että sinun ei aina tarvitse vastata kyselyihin. Toisinaan erosta puhumisen ja vanhojen asioiden veivaamisen sijaan voi olla parempi olla hetki ihan vaan hiljaa, itseksesi. Sinä et ole tilivelvollinen muille erosi syistä etkä tämänhetkisestä tilanteestasi. Puhuminen auttaa toki, mutta anna itsellesi rauhaa olla myös ihan vaan omassa rauhassasi. Ota itsellesi omaa aikaa.

Ole läsnä ennenkaikkea itsellesi. Tässä hetkessä. Juuri nyt. Tähän teemaan liittyen voit rauhoittaa itseäsi esimerkiksi lukemalla tämän kirjoitukseni: NYT-HETKI. Hetken vain. Se riittää. Juuri nyt.

Erosta eteenpäin, vinkki #8: Anna itsellesi aikaa toipua.

Keskity omaan hyvinvointiisi ja omien arvojesi mukaisesta elämästä nauttimiseen niissä pienissäkin hetkissä, joissa sinusta ehkä tuntuu, ettei niissä ole mitään positiivista. Hymyile peilikuvallesi aluksi vaikka väkisin, jotta poskilihastesi liike automaattisesti vapauttaa hyvänolonhormonejasi ja kuin ihmeen kaupalla saa sinulle edes hetkellisesti hyvän olon.

Helli itseäsi ja pidä itsestäsi hyvää huolta niin huomaat, että päivä päivältä alat voida paremmin. Kun nyt yrität palauttaa mieleesi, kuinka usein olet miettinyt tänään joitain 12 kuukauden takaisia isojakaan asioita, niin saat pientä osviittaa siihen, paljonko murehdit eroasi enää vuoden päästä.

Sanotaan, että aika parantaa, mutta lisäksi voit auttaa itseäsi tietoisesti parantamaan omia haavojasi. Anna itsellesi aikaa levätä ja kerätä voimia entistä parempaa, itsesi näköistä elämää kohti.

Erosta selviäminen, vinkki #9: Ole itsesi paras ystävä.

Kuinka erosta selviää, jos ei itsekään usko itseensä? Tärkeintä onkin sinun oma tukesi itsellesi. Opettele kohtelemaan itseäsi kuin kohtelisit parasta sydänystävääsi.

Puhu itsellesi kannustavasti. Valitse tietoisesti positiivisia suggestioita, joita toistat itsellesi päivittäin useasti niin kauan, kunnes niistä muodostuu sinulle jo automaattisia ajatusrutiineja ja sitä kautta hiljalleen tiedostamattomia, positiivisia uskomuksia, jotka tukevat sinua. Itsesuggestioista voit lukea esimerkiksi tästä kirjoituksestani: UUDENVUODENLUPAUS: ”Tänä vuonna en eroa vaimostani” – Parhaat / vaarallisimmat uudenvuodenlupaukset

Mitä paremmaksi tunnet olosi, sitä helpommin nautit uudesta sinkkuelämästäsi. Ja jos haluat jonain päivänä uuden ihanan kumppanin vierellesi, niin kukapa voisi vastustaa iloista ja energistä sinua, kun olet oppinut pitämään itsestäsi entistä parempaa huolta?

Ennen kuin kiiruhdat eteenpäin rakastamaan ketään uutta ihmistä, opi rakastamaan itseäsi koko kehosi ja mielesi voimalla. Ole oma paras ystäväsi, joka kulkee aina rinnallasi. Niin myötä- kuin vastamäessäkin. Koko arvokkaan loppuelämäsi ajan. Aina. Ikuisesti tästä elämästä seuraavaankin.

#10 vinkki erosta toipumiseen: Hyväksy ero.

Mikä sitten on se yleisin vinkki siihen, miten erosta selviää? Eron hyväksyntä voi tuntua kliseiseltä ohjeelta, mutta siihen kaikki lopulta pohjautuu.

Kun eronsa hyväksyy ja sallii itselleen yhdeksi menneisyyteensä kuuluneesta elämäntapahtumasta, siitä on helpompaa päästää irti. Kun eroon liittyvästä itsekritiikistä ja lannistavista ajatuksista pääsee eroon, omaan itseen on paljon helpompaa suhtautua lempeästi. Kun taas suhtautuu itseensä lempeästi ja rakastaen, erosta selviäminen onnistuu varmasti. Oikeastaan – tällöin ei taritse puhua enää vain erosta ”selviämisestä”, vaan onnellisen uuden elämän sallimisesta itselle.

Eron hyväksyntä lähtee tapahtuneen sallimisesta. Unohda kapinointi jo tehtyä päätöstä vastaan. Unohda itsesi parjaaminen ja moittiminen kaikista niistä asioista, joita kuvittelet voineesi tehdä joskus aikoja sitten paremmin ”jos niin” ja ”jos näin”. Unohda jossittelu ja ota vastuu tästä hetkestäsi.

Elämäsi ei ole olemassa menneisyydessäsi etkä voi elää tulevaisuuttasi vielä tänään, vaikka kuinka murehtisit huomistasi etukäteen. Hyväksy ero tapahtuneeksi tosiasiaksi ja ole läsnä itsellesi tässä hetkessä, juuri nyt.

Tekemällä aikaisemmissa kohdissa mainittuja asioita päivä päivältä useammin ja monipuolisemmin, vahvistat itseäsi ja päästät irti menneestä. Näet menneet kokemuksesi valoisampina ja ikävämmätkin kokemukset opettavaisina. Mitä tyytyväisemmäksi tunnet olosi ja mitä tyynemmin voit katsoa menneisyyttäsi, historiasi ei pidättele sinua enää vaan olet vapaa elämään nykyhetkeäsi ja tulevaisuuttasi entistä avarakatseisempana ja lempeämpänä itseäsi kohtaan.

EROSTA SELVIÄMINEN: Miten erosta selviää? 10 käytännöllistä vinkkiä

Siinä olivat 10 käytännöllistä vinkkiä siihen, kuinka erosta selviää parhaiten. Jokaisella meistä on kuitenkin omat yksilölliset tapamme käsitellä vaikeita elämänvaiheita ja muutoksia.

Jos paras ystäväsi miettisi nyt eroa ja tuskailisi sinulle, miten erosta selviää ikinä kuuna päivänä, niin minkälaisia vinkkejä antaisit hänelle? Kirjoita ”kirje ystävälle” ja laita se talteen itsellesi sitä hetkeä varten, kun kaipaat lohtua ja tukea parhaalta ystävältäsi. Itseltäsi.

Sinua saattavat kiinnostaa myös seuraavat, allaolevat blogikirjoitukseni, ja tietysti ratkaisukeskeinen, 374-sivuinen kirja Rakkauden (r)evoluutio – Parempi parisuhde vai erinomainen ero? Siinä ei ole pelkästään eropohdintaa tukevia harjoituksia ja vertaistarinoita, vaan paljon konkreettisia vinkkejä erosta selviämiseen.