Ongelmallinen somen käyttö, someriippuvuus, someaddiktio, riippuvuus ja addiktion hoito

Someaddiktio: Someriippuvuuden syyt ja addiktion hoito

Laita hyvä kiertoon!

Someaddiktio. Mikä ikävä sana – varsinkaan, jos se kuvaa omaa toimintaa, vai mitä? Siksi moni someaddikti salailee surffailuaan ja swaippailee sometilien välillä piilossa puolison tai muiden läheisten arvostelevilta katseilta. Someriippuvuus ei tunnu hyvältä. 

Joskus somen ongelmallinen käyttö on helpompaa huomata vaikkapa sillä puolisolla, joka vain postailee selfieitään ja hymyilee kännykälleen enemmän kuin sinulle.

Se ärsyttää, kun huomiota ei saa IRL. Ihan kuten somessakin.

Mutta miten sitä havahtuisi omaan someriippuvuuteensa ennen kuin siitä on tullut jo miltei holtitonta?

Yleensäkin elämässä mitä tahansa ongelmaansa on kuitenkin vaikeaa ratkaista, jos sitä ei uskalla ensin tiedostaa. 

Ei halua tunnistaa ja tunnustaa, koska se tekisi kipeää. Kuten ehkä muutenkin se elämä, jolta haluaa suojaa somessa surffaamalla.

Aivojemme autopilotti huolehtii siitä, että ajaudumme elämässämme 95-prosenttisesti tiedostamattoman mielen ja alitajunnan varassa.

Jos emme uskalla, halua tai osaa nostaa tarpeellista dataa mielemme syvyyksistä pintaan asti, ja sitten ratkaisukeskeisemmin tarkastella: mitä voisin tehdä toisin nauttiakseni elämästäni aidosti enemmän ilman someakin?

Tämän vuoksi itse panostan yksilövalmennuksessa ja hypnoterapiassa nimenomaan asiakkaiden alitajuisten ja tiedostamattomien ajatusten ja tunnemekanismien uudelleenohjaukseen

Jos hypnoterapia ei ole sinulle vielä tuttua, se tarkoittaa terapeuttisten ja mentaalivalmennuksellisten menetelmien hyödyntämistä rentouttavassa hypnoosissa (luonnollisessa transsitilassa), jossa monet elämänmuutokset ja myös mm. some-addiktion hoito onnistuu rennommin mielin kuin loogisjärkevällä tahdonvoimalla väkisin vääntämällä. 🙂

Mihin ihmeeseen meidän aikamme menisikään, jos meidän mieli ei ohjautuisi etusormen mukana somesivulta toiselle heti herättyämme, aamupalan aikaan, työmatkoilla, lounas- ja vessatauoilla, illalla “pientä lepotaukoa” kaivatessamme, nukkumaan mennessämme

Kenties yölläkin, jos satumme heräämään keskenkaiken ties minkä eksistentiaalisen ahdistuksemme vuoksi… Ehkä somella on osansa siinäkin…?

“Kaikkihan” ovat somessa, joten miksi en siis minäkin? 

(Ja kyllä, minäkin olen siellä…!)

Ongelmallinen somen käyttö, someriippuvuus, someaddiktio, riippuvuus ja addiktion hoito
Rakkauden (r)evoluutio Instagramissa (rakkaudenrevoluutio)
Ongelmallinen somen käyttö, someriippuvuus, someaddiktio, riippuvuus ja addiktion hoito
Kati Niemi Instagramissa (katiniemicom)

Montaako sometiliä sinä seuraat?

Kuinka tietoisesti olet valinnut seurattavasi omien tavoitteidesi edistämisen näkökulmasta?

Monenko sometilin anti todella antaa sinulle jotain mieltä virkistävää tai positiivista inspiraatiota elämään?

Tiedäthän, että jokaisen näkemäsi somepostauksen sisältö vaikuttaa sinuun vähintään alitajuisesti – jos et tiedosta sitä, ja tarvittaessa osaa vetää hyviä, joustavan jämäköitä rajoja oikeassa kohdassa.

Jos (kun…) yhdestä somesta ei saa elämäänsä tarpeeksi täyttymystä, onneksi voi aina käydä vilkaisemassa ne muutkin sometilit, joihin on loggautunut. Ja niitä erilaisia some-kanaviahan riittää jo näissä vakiintuneissa, isoja someyleisöjä pyörittävissä valtakunnissa:

Someaddiktio: Suosituimmat some-kanavat naisten ja miesten keskuudessa (Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Twitter, Snapchat) (Someriippuvuus - Tilastokeskus)
Suosituimmat sosiaalisen median kanavat miesten ja naisten keskuudessa (Sininen = Miehet, Oranssi = Naiset) (Lähde: Tilastokeskus)

Someriippuvuus ei synny sattumalta, vaan koko somebisnes on rakennettu koukuttamaan psykologisesti.

Ei ole sattumaa, että some on loppupeleissä suhteellisen lyhyessä ajassa saanut meidät koukkuunsa.

Somebisnes perustuu selkeisiin psykologisiin taustavaikuttimiin, joille me kaikki ihmiset olemme alttiita.

Somefirmat eivät ole tuurikaupalla rakentaneet miljardibisneksiään, vaan niiden ansaintamallit perustuvat samaan, salakavalaan mentaalitekniikkaan kuin klassisten casinojen yksikätiset rosvot ja muut “onnenpelit”.

Tiedätkö miten tuo tekniikka toimii?

Jo sen oivaltaminen voi auttaa sinua päästämään edes hetkeksi irti somesta.

Niin ihanaa ajanvietettä kuin se parhaimmillaan onkin.

Tiedät kuitenkin sen kääntöpuolen. Ja on aika hieman hellittää sometuksen kanssa, vai mitä…? 🙂

Ennen kuin katsotaan somen psykologista logiikkaa, aloitetaan kuitenkin ensin siitä, mikä on yleensäkin addiktion hoidossa terapian ensimmäisiä askeleita:

Someaddiktio-ongelman normalisointi…

Et ole yksin someaddiktiosi kanssa, kuten vaikkapa näistä parista graafista jo huomaat:

Someaddiktio, Someriippuvuus, Ongelmallinen somen käyttö: Roikkuminen somessa - Sosiaalimedia, addiktion hoito
Ongelmallinen somen käyttö ja someriippuvuus: Kuinka usein surffaat somessa? (Sininen = Miehet, Oranssi = Naiset) (Lähde: Tilastokeskus)

Jatkuvasti tai vähintään muutaman kerran päivässä somea vilkuilevat niin miehet kuin naisetkin. 

Sekä miehistä että naisista lähes neljäsosa ei seuraa sosiaalista mediaa lainkaan (enimmäkseen eläkeläisiä), mutta melko tarkalleen 50% miehistä ja lähes 60% naisista surffaa somessa jatkuvasti tai ainakin muutaman kerran päivässä.

Varsinkin naiset viihtyvät somessa (erityisesti alemmat toimihenkilöt).

Kun katsotaan tarkemmin naisten mahdollista someaddiktiota tilastojen valossa, voi havaita, että lähes kaikki työikäiset naiset ovat somessa. 

Lähinnä eläkeläiset muodostavat tuon “Ei seuraa somea”-piikin tässä graafissa:

Someaddiktio: Työssäkäyvät, opiskelijat ja eläkeläiset somessa (Liiallinen somen käyttö)
Somen käyttö -tiheys työssäkäyvien, opiskelijoiden ja eläkeläisten keskuudessa (Lähde: Tilastokeskus)

Pahinta (tai “aktiivisinta”…) somettaminen vaikuttaa olevan alempien toimihenkilöiden ryhmässä, joista jopa 60% vahvisti somettavan “jatkuvasti” ja melkein kaikki loputkin “muutaman kerran päivässä”.

Kuitenkin myös ylempien toimihenkilöiden ja yrittäjien aikaa menee somessa roikkumiseen “jatkuvasti” tai ainakin “muutaman kerran päivässä”.

Toki yksikin kertasessio voi kestää vaikkapa kolme tuntia, joten tämä somessa “viihtymisen” tiheys ei kerro someaddiktion kokonaisvoimakkuutta.

Mihin käyttäjäkategoriaan sinä kuulut? Entä mihin haluaisit kuulua?

Someaddiktio: Miten somesta pääsee irti?

Someen on superhelppo kadota. Ja somen uumenista on vaikea nousta takaisin pintaan ja nähdä ympäröivä todellinen maailma sellaisena kuin se oikeasti on.

Avata silmät esimerkiksi sille ihmissuhteelle, jota vielä aikoinaan kutsui parisuhteeksi hyvillä mielin.

Havahtua sille työelämälle, joka on alkanut muistuttamaan enemmän oravanpyörää kuin merkityksellistä itsensä toteuttamista ja inspiroivaa kehittymistä uralla eteenpäin.

Ottaa aidosti itselleen aikaa ja tunnustella, millaista se oma oikea elämä olikaan.

Oletko sinä tyytyväinen elämääsi?

Mitä konkreettisia valintoja teet elämäsi parantamiseksi tästä eteenpäin?

Kuinka kauan haluat kadota virtuaalimaailmaan somen syleilyyn, ja milloin on aika tehdä muutoksia?

Edes pieni muutos. Niin vaikeaa kuin muutosten tekeminen yleensä onkin…

Vaikea someriippuvuus: Miksi somesta on niin perhanan vaikeaa irtautua?

Somefirmat ovat rakentaneet miljardibisneksensä ihmisten psykologiselle taipumukselle koukuttua asioihin, jotka tuottavat meille mielihyvää.

Aivojen mielihyväkeskus käy dopamiinilla. Kun saamme dopamiiniruiskeita, tunnemme mielihyvää.

Jotkut hakevat dopamiinia vaikkapa kokaiinista ja kofeiinista

Sinä ehkäpä sieltä somesta. 

(kerron pian, miten somefirmat ovat rakentaneet mm. tykkäys-automaationsa tämän dopamiinitarpeemme pohjalle)

Dopamiinia saa kuitenkin myös terveellisistä elämäntavoista, joihin myös onnellisuutta tuottavat, hyvät ihmissuhteet kuuluvat. 

Myös inspiroivat unelmat ja omien tavoitteiden eteen työskentely sekä tavoitteiden saavuttaminen tuottavat mielihyvää. Dopamiinia, siis.

Emme ole kuitenkaan pelkästään biologista solumassaa, joka kulkee dopamiinilla arjessa tai sometilien välillä surffatessaan.

Olemme sosiaalisia eläimiä, joiden ensisijainen biopsykologinen vietti on pysyä ylipäätään hengissä tästä kaikesta, jota kutsumme elämäksi, vaikka se harmaata olisikin.

Kautta aikain olemme pysyneet hengissä lauman suojissa. Haluamme pysyä hengissä, joten haluamme kuulua laumaan.

Sen lisäksi että se lauman hyväksymäksi tuleminen myös tuntuu hyvältä. Dopamiini ja mm. oksitosiini ja serotoniini pitävät huolen siitä, että tavoittelemme muiden syliä tai ainakin sosiaalista suopeutta.

Nykyaikana tuota voi hakea somesta, jos sitä ei live-elämästä tunne saavansa. Ja mitä suurempi positiivisten tunteiden vaje IRL (In Real Life), sitä helpommin someriippuvuus alkaa syntyä.

Ja toisaalta: mitä useamman tunnin viettää somessa, sitä vähemmän on 24/7-ajastamme käytössä niille kivoille jutuille, joista saisimme sitä dopamiinia ihan luonnollisesti. Ilman että se someaddiktio kehkeytyy täysin holtittomaksi. 

(mm. aktiivinen seksuaalivietti on mielestäni paljon parempi “dopamiiniaddiktio”, vai mitä mieltä olet…?)

 

Someaddiktio: Somefirmat panttaavat tykkäyksiä, joita janoat. Koukuttaakseen sinut entistä voimakkaammin.

Kun kaipaat sosiaalista hyväksyntää hivelemään itsetuntoasi, postaat someen kivan kuvan tai hassunhauskoja sutkautuksia. 

Julkaisuhetkestä alkaen odottelet:

  • Milloin muut huomaavat juttuni?
  • Milloin saan tykkäyksiä?
  • Tulisikohan kommenttejakin?
  • Uusia seuraajia?

Somefirmat tietysti tietävät tämän alitajuisen tarpeesi, vaikka itse et sitä haluaisikaan niin tiedostaa.

Ne eivät ole investoineet miljooniaan vain sinun kaverikirjan ylläpitämiseksi. Osakeyhtiöinä niiden laillisenakin velvollisuutena on tehdä rahaa omistajilleen. Pörssiinhän ne ovat listattujakin – useimmat, jotta myös ympärilläsi olevat ihmiset voivat päästä tienaamaan sinun someaddiktiollasi.

Some-addiktio ei synny itsestään, ja someen koukuttumisen voimakkuutta on opittu tehostamaan. Somejätit palkkaavat mentaalialan ammattilaisia kertomaan, miten massan mieliin voi vaikuttaa ja miten tehokas someriippuvuus saadaan aikaan.

Somessa on samaa toimintalogiikkaa kuin perinteisissä rahapeleissä: “Casino” voittaa lopulta, mutta he haluavat antaa sinullekin voittoja sopivassa määrin, sopivassa tahdissa.

Eräs tutkimus osoitti, että somejätti panttasi sinun postauksen saamia tykkäyksiä voidakseen antaa sinulle hieman myöhemmin suuremman “voittopotin”.

Mitä kauemmin kärvistelit “eikö kukaan tykkää mun postauksesta?!”-tuskissasi, sitä alemmas dopamiinitasosi vajoaa. 

Kun kaipaamaasi reaktiota ei synny someyleisösi keskuudessa (tai niin somefirma sinulle ainakin hetken aikaa vielä uskottelee), tyytymättömyytesi kasvaa. 

Tulet kärsimättömäksi, ja käyt aina välillä uudelleen kurkkaamassa: “Joko? Joko?”

Somejätti tietää mikä on optimaalinen ajoitus sydäntykkäyspottisi ilmaantumiselle silmiesi eteen, jotta sinun someriippuvuus alkaisi kehittyä ja hiljalleen voimistua, kunnes jopa vaikea someaddiktio olisi kypsynyt. Olisit optimaalisen tuottoisa somejätin virtuaalikassakone. Tiedostamattasi.

Esimerkiksi: Vaikka paras kaverisi tykkäisi postauksestasi sillä samalla sekunnilla kuin sinä julkaiset sen, sinä saat tiedon tykkäyksestä vasta viiveellä.

Sopiva viive ei lannista sinua liikaa, joten et lopeta somettamista sen vuoksi.

Sopiva viive saa pikemminkin dopamiinipurskeesi suuremmaksi kuin jos sydänjättipottiasi ei pantattaisi.

Psykologisesti tykkäät enemmän siitä, että saat vaikkapa 10 tykkäystä 30 minuutin päästä kuin yhden peukun joka kolmas minuutti:

“Wau! 10 tykkäystä kertaheitolla!”

Ethän casinolla niin koukuttuisi euron voittopotteihin, vaikka niitä tulisikin useammin. Alitajuisesti sinäkin mieluummin häviät ensin euron, toisen, kolmennen – voittaaksesi sitten hetken päästä jopa kaksi euroa kerralla! 🙂

Olemme kuin Pavlovin koirat. Muistathan…? 🙂

Samalla tavalla saatat kärsimättömänä klikkailla somepalvelujen ja uutissivustojen välillä: “eikö täällä ole mitään uutta mielenkiintoista…?!”

Ja kun lopulta tulee uusia värillisiä kuvia ja välkkyviä klikkiotsikoita, dopamiini-mielihyväkeskuksesi hyrähtää jälleen käyntiin.

Olet tyytyväinen elämääsi siinä hetkessä. Some-virtuaalielämääsi ainakin.

Vaikka someaddiktio on ikävä, niin onhan somessa paljon hyvääkin. Mutta rajansa kaikella, vai mitä?

Absolutismi voi toimia toisilla, mutta ei kaikilla. 

Someriippuvuus tai muunlainen ongelmallinen somen käyttö voi olla asia, josta haluat vapautua, mutta sen ei tarvitse tarkoittaa välttämättä sitä, että hylkäät somen kokonaan. Someaddiktio voidaan saada ruotuun kevyemmilläkin metodeilla.

Omalla kohdallani minkään sortin absolutismi toimii äärimmäisen harvoin. Testannut olen, ja mieluummin olen kultaisten keskiteiden kulkija. 🙂  Mielestäni pienet kivat jutut piristävät elämääni eikä minulla ole tarvetta irtautua somesta, koska oma somekäyttöni on rajattua ja tietoiseen tarkoitukseen suunnattua.

Vain umpiväsyneenä tai sairaana saatan istua hetken somessa “aivottomana” selaillen, ja sellainenkin zombie-fiilis kestää pahimmillaankin vain hetken. 

Sitten turhaudun oman elämänenergiani tuhlaamiseen somessa. 

Mieluummin työstän unelmiani jälleen askeleen verran eteenpäin, tai kiehnään rakkaideni kainalossa pusuja ja huumoria hakien.

Toisin oli kuitenkin aikoinaan, kun todellisuudessa pakenin someen mm. silloista parisuhdettani ja työstressiäni.

Eropäätös-verkkokurssi Parempi parisuhde vai erinomainen ero -verkkovalmennus

Parempi parisuhde vai erinomainen ero?

Kannattaako erota vai pysyä parisuhteessa? Entä miten motivoitua ja voimaantua toteuttamaan toivomansa muutos käytännössä? Vapaudu ahdistavasta ‘Erota vai ei?’-jahkailusta ja tee levollisemmin mielin kaikilta näkökulmilta tarkkaan harkittu, arvojesi mukainen päätös.

Sitten aloin tehdä muutoksia elämääni. Asia, askel kerrallaan.

Sinä itse tiedät, mikä on sinulle liikaa sometusta ja mikä olisi vielä ihan fine.

Sinun ei tarvitse vapauttaa itseäsi kertaheitolla kaikista sometileistä, ja sellainen äkkipikainen kertamuutos saattaisi jäädä vain lyhytaikaiseksi.

Voit toki deletoida käyttäjätilejäsi, jos siltä tuntuu. Tai voit ottaa some-appit pois kännykästäsi ja tyytyä käyttämään niitä vain esim. desktopilla, jolloin käyttäjäkokemus ei ole yhtä miellyttävä. Eli niin koukuttava. 🙂

Voit hiljalleen vierottaa itseäsi, ja rajoittaa someaikaasi myös kännykän ruutuaikahälytyksiä ja muita “nukkumamoodeja” ym hyödyntämällä.

Mutta nämä ovat vain teknisiä pintaparannuksia sinulle, jolla on oikea someriippuvuus, someaddiktio.

Sanotaan, että paheiden määrä on vakio.

Mitä mieltä olet?

En ole nähnyt tähän tieteellisiä tilastoja, mutta vahva veikkaukseni on, että jos itselle tarpeellisesta kävelykepistä luopuu ilman omien jalkojen kantokykyä, rähmälleen voi mennä kerta toisensa jälkeen.

Kun haet kestävämpää ratkaisua, tarkastele tilannettasi ja toimintaasi pintaa syvemmältä.

Mitkä alitajuiset, tiedostamattomat draiverit ovat ohjanneet sinut somen ääreen? Mistä ongelmallinen somen käyttö tai vaikea someriippuvuus ovat aiheutuneet alunperin?

Ehkä jopa se zombie-sometus on oikeasti antanut sinulle jotain tärkeää. Jossain ajanhetkessä, ainakin.

Mitä se on saattanut olla?

Lepohetken?

Pakopaikan?

Rentoutta?

Inspiraatiota?

Vertaistukea?

Joskus vertaistukikin voi jäädä pelkäksi huomionhakuisten valitusvirsien somettamiseksi, vaikka vertaistuki on parhaimmillaan tukea sinulle tarpeellisen hyvän muutoksen tekemiseksi eikä vain kurjuuden maksimoimiseksi.

Se, että jollain toisella on tylsää elämässään, ei paranna sinun elämääsi piirun vertaa.

Sad but true. Tough love 🙂

Someriippuvuus: Miten muuten voisit saada kaipaamasi tunnetilan ilman somea?

Jos et tiedä vastausta tämän väliotsikon kysymykseen tietoisen mielen tasolla järkeilemällä, sukella syvemmälle itseesi.

Jokainen addiktiokin syntyy tavallaan ihan hyvään, inhimilliseen tarpeeseen. Vaikkakin ongelman ratkaisustrategia onkin sittemmin vinoutunut haitalliseksi addiktioksikin asti.

Mutta erittäin suurella todennäköisyydellä sinäkään et ole somettanut täysin ilman syytä. Someaddiktio syntyy tavallaan hyvästä syystä.

Ja juuri niihin tiedostamattomiin syihin vetoamalla ja psykologisia koukutuskeinoja käyttämällä ne someyhtiöt ovat oppineet sitomaan sinuakin.

Kerta.

Toisensa.

Jälkeen.

Klik. Klik. Klik.

Kun tiedostat omat tausta-ajurisi paremmin, et ole enää niiden ohjailtavissa. 

Syvällisemmän itsetuntemuksen ja tietoisemman itsesi johtamisen (mm. ajatus- ja tunne-editointien) myötä alat johtamaan itseäsi määrätietoisemmin todellisia unelmiasi kohti.

Mitäkö ne ovat?

Elämän suuntasi, unelmiesi kirkastaminen on usein yksi tärkeä vaihe, jotta voisit löytää sen inspiraation, jota arkeesi kaipaat aamusta iltaan – työmatkoilla ja lounastauoillakin. 

Jopa unohtaisit selailla somea. 

Aivan itsestään. Omasta itsestäsi käsin.

Ja menisit sinne someen myöhemmin vain paljon tietoisemmin – ja todennäköisesti myös paljon harvemmin. Kun someriippuvuus olisi takanapäin, sinulla vapautuisi jopa tuntitolkulla enemmän aikaa unelmiesi konkreettiseen toteuttamiseenkin.

Vai vieläkö ihmettelet, miksi jotkut ihmiset tuntuvat saavan niin paljon aikaan elämässään?

Heilläkin on se 24/7 kuten sinulla. Sometukseen tai omien mielipuuhiensa parissa hääräilyyn.

Jos someaddiktio ei veisi enää energiaasi, miten nautinnollista sellainen elämäsi voisi olla?

Jos tietäisit sinulle merkityksellisen elämän reseptin, antaisitko itsesi nauttia siitä täysin siemauksin?

Jos antaisit… miten silloin käyttäisit aikaasi somessa?

Toivon sinun pysähtyvän itsesi äärelle, jotta näet ne kaikki mahdollisuudet, joita sinunkin ympärilläsi on tälläkin hetkellä. 

Se kaikki hyvä, jonka huomaat nostaessasi katseesi someruudulta ja kääntäessäsi katseesi sisäänpäin.

Syvällisemmin.

Ratkaisukeskeisemmin.

Inhimillistä itsemyötätuntoa itsellesi myös näissä elämän erilaisissa addiktioissa ja muissa mutkissa osoittaen.

Kun haluat tukea itsellesi, henkilökohtaista sparrausta ja esimerkiksi voimaannuttavaa hypnoterapiaa (hypnoosi + terapeuttiset/valmennukselliset metodit), varaa sinulle sopiva oma tutustumisaikasi nyt helposti.

Nähdään IRL tai etänä videoyhteydellä/puhelimitse – molempi parempi! 🙂

Rakkaudella,
Coach Kati
Kliininen hypnoterapeutti, NLP Trainer -valmentaja
[email protected]

Eropäätös-verkkokurssi Parempi parisuhde vai erinomainen ero -verkkovalmennus

Parempi parisuhde vai erinomainen ero?

Kannattaako erota vai pysyä parisuhteessa? Entä miten motivoitua ja voimaantua toteuttamaan toivomansa muutos käytännössä? Vapaudu ahdistavasta ‘Erota vai ei?’-jahkailusta ja tee levollisemmin mielin kaikilta näkökulmilta tarkkaan harkittu, arvojesi mukainen päätös. Päätös, jota et kadu vuosia jälkikäteen (“Olisiko sittenkin

ILMAISTA INSPIRAATIOTA

OTA YHTEYTTÄ!

UUSIMMAT

Laita hyvä kiertoon!

Mitä ajatuksia tämä artikkeli herätti sinussa?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Lataa ilmainen e-kirja "Rakastan sinua, mutta..."

4 avaimen työkalupakki turhauttavan ‘Erota vai ei?’-ajatusvyyhdin selkiyttämiseen.